Dit is een veel gestelde vraag de afgelopen tijd. We merken op dat mensen het steeds lastiger vinden om thuis te werken. Toch raken ook al veel menen gewend aan dit “nieuwe normaal”. Voor de eerste categorie mensen geven we in dit artikel enkele tips hoe je thuiswerken toch een stukje aangenamer kunt maken.
Creëer voor jezelf een goede werkruime
Werk je op de bank, aan de keukentafel of op een stoel in de woonkamer? Zoek even een ander plekje op! Dit zijn namelijk allemaal plekken waar je normaal gesproken tot ontspanning dient te komen. Als je op deze plekken ook gaat werken, wordt de grens tussen privé en werk heel klein. Dit kan nogal deprimerend werken. Heb je nog een logeerkamertje over? Zet hier een bureau neer, een paar schermen, een toetsenbord en een muis en creëer een goede werkplek voor jezelf. Vraag je werkgever of hij met je mee wil denken als hij dat nog niet doet.
Structuur en routine
Het is heel verleidelijk om even een wasje tussen je werk door te doen of even dat appje te beantwoorden. Toch kun je dit beter niet doen. Ook om dezelfde reden die we eerder al noemde. De scheidingslijn tussen privé en werk wordt ook hierdoor heel dun. Probeer daarom zoveel mogelijk de structuur en routine aan te houden die je op je werk ook had. Dit is voor je werkgever beter en uiteindelijk ook voor jezelf. Sta voor de was dus even iets vroeger op, of doe het na kantooruren.
Het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Het is misschien raar om in je eigen huis pauze te houden, maar ook dit is belangrijk. Had je op je werk op bepaalde tijdstippen pauze? Houdt deze tijden dan aan. Je kunt dan zelfs je wasje eventueel in deze tijden draaien. Maar het is natuurlijk nog beter om even een stukje te gaan lopen. Dan kun je je hoofd leeg maken.
Communiceren met collega’s
De communicatie loopt in deze tijden met collega’s natuurlijk heel anders dan voorheen. Vaak zie je dat veel bedrijven hele app groepen hebben met alle collega’s erin. Wij raden dit heel erg af. Hier kun je op den duur helemaal gek van worden. Probeer met collega’s af te spreken op welke manieren jullie communiceren. Plan bijvoorbeeld op speciale tijdstippen zoom meetings en wanneer je een vraag hebt aan een specifiek iemand, bel deze persoon dan even op. Mocht je toch via een app willen chatten, gebruik dan liever een andere app dan waar je privé mee chat.
Nog niet gewend aan “het nieuwe normaal?”
Onderzoek toont aan dat werkgevers steeds vaker thuiswerken als eis stellen aan hun medewerkers. Zo zie je dit vaak voorbij komen als pre in verschillende vacatures. Hou daarom nog even vol! Hopelijk wordt alles snel weer normaal.