De kwaliteit van de keuken wordt vaak gezien als de voornaamste graadmeter voor de kwaliteit van een horecazaak. Hoewel de keuken inderdaad belangrijk is, is dit niet de enige succesfactor. De naamsbekendheid, dienstverlening en de inrichting moet tevens over worden nagedacht.
Naamsbekendheid
Een goede naamsbekendheid trekt een groter publiek aan. Hierbij is het belangrijk dat bedrijven laten zien waar ze goed in zijn. Met name regionale speelt voor horecazaken een belangrijke rol. Houd hierbij altijd rekening met je doelgroep. Richt je horecazaak zich vooral op mensen op leeftijd? Dan biedt een artikel in de regionale krant uitkomst. Vergis je echter niet, ook mensen op leeftijd zijn steeds meer actief op social media. Vooral facebook is populair onder 50-plussers.
Richt je zaak zich voornamelijk op jong publiek? Dan kun je naambekendheid in de regio vergroten door bijvoorbeeld een lokale sportclub te sponsoren. Ook social media is een effectief middel om jongeren te bereiken. Facebook is nog altijd populair. Instagram is de laatste jaren ook enorm gegroeid. Hiermee bereik je vooral twintigers. Voor een relatief klein bedrag kun je op deze social media platformen relatief veel mensen bereiken.
Horecameubilair
Het interieur van een horecazaak is enorm belangrijk. De uitstraling van je café of restaurant is een belangrijk onderdeel van de subjectieve kwaliteitsbeleving van de klant. Wanneer de uitstaling van een horecazaak tekort schiet doet dit afbreuk aan de beleving, ongeacht de kwaliteit van de dienstverlening. Anderzijds kun je de inrichting ook gebruiken om de kwaliteitsbeleving van de horecazaak te compenseren wanneer de kwaliteit van de keuken tekort schiet.
De uitstraling van het interieur wordt vooral bepaald door het meubilair en de inrichting. Niet alleen voor horecazaken die een bijzondere positionering kennen is het belangrijk om hierover na te denken. Het comfort van je horeca stoelen kunnen de ervaring van gasten maken of breken. Daarnaast bepaalt het comfort van je stoelen hoe lang je gasten blijven zitten. Stoelen die zeer comfortabel zijn, zijn uitnodigend om lang te blijven zitten. Dit is geen probleem indien je genoeg ruimte hebt. Echter kan dit ook een ongewenste werking zijn. Sommige leveranciers voor horecameubilair willen graag meedenken over de perfecte stoelen en inrichting voor elke situatie. Kaja.nl Is een voorbeeld van een leverancier die gespecialiseerd advies op maat kan geven.
Dienstverlening
De dienstverlening van een horecazaak is een succesfactor die relatief makkelijk te beïnvloeden is. In tegenstelling tot de keuken vereist de bediening weinig kunde en planning om te verbeteren.
Uiteindelijk blijft horeca een vak waarbij de wensen van de klant centraal staan. Met de juiste mentaliteit kan op dit gebied al veel bereikt worden. Wanneer het druk is, is het belangrijk dat het personeel dit niet toont aan de gasten. Daarnaast is het zaak dat er zo veel mogelijk aan de wensen van de klant voldaan wordt. Ook als deze wensen onredelijk zijn.
Deze factoren zijn belangrijke succesfactoren van een horecazaak. Natuurlijk is het van belang dat de menukaart goed gewaardeerd wordt. Uiteindelijk hangt alles met elkaar samen. Indien al deze factoren goed presteren wordt de meeste potentie van een horecazaak benut.