Met de opkomst van al het elektronische speelgoed rond 2000 zijn de verkopen van anders speelgoed flink gedaald. De jeugd bleek meer interesse te hebben in de spelcomputers zoals de nintendo, de gameboy en de PlayStation. In de jaren die daarna volgden begonnen kinderen steeds minder met buiten spelen en werd er langzaam maar zeker meer op de computers gespeeld. Dit is natuurlijk een slechte ontwikkeling want hierdoor zijn kinderen minder in beweging en dit zorgt voor overgewicht en minder fitte kids. Buitenspelen is zeer belangrijk voor kinderen, want doordat ze veel in beweging zijn ontwikkelen ze ook spierkracht en weerstand.
Opkomst van animatiefilms
Met de nieuwe generatie van computerspellen en eigenlijk de algehele opkomst van computeranimatie in het algemeen werden er ook veel nieuwe animatiefilms ontwikkeld. De tekenfilms waren nogal altijd zeer populair, want de kinderen zaten veel binnen en keken tv en zaten op de computers. De filmindustrie wist dat dit een goede kans was om veel omzet te genereren, want kinderen hielden enorm veel van animatiefilms. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de films zoals Frozen, Toy Story en Shrek. Dit waren echte knallers en de kinderen gingen graag naar deze films toe. De merchandise van de films liep vanzelfsprekend ook als een trein.
Frozen animatiefilm spullen
De animatiefilms zijn rond de 21e eeuw enorm populair geworden, niet alleen onder kinderen maar ook de volwassenen kijken graag naar deze films. Een uitgelezen mogelijkheid van de ontwikkelaars van de films om merchandise van de animatiefilms te gaan verkopen. Dit sloeg enorm aan en de kinderen die de films hadden gezien moesten natuurlijk al het speelgoed hebben. Denk bijvoorbeeld aan de leuke poppetjes van de film Frozen, of aan de auto’s van de Cars film. Door dit speelgoed zijn kinderen eigenlijk weer minder op de spelcomputers gaan spelen en weer meer met normaal speelgoed.